hirdetés
2006. május 6.

Színház

Filmszínházmuzsika

Svejk és Samsa a gardróbban

A Svejk, a féregirtó a Stúdió "K"-ban

Vörös Istvánt nem oly régóta drámaíróként is ismerhetjük. Repülési engedély angyaloknak címmel a Baltazár Színház számára írt darabjának utcaszínházi előadását Elek Dóra rendezésében a Művészetek Völgyében is láthatta a nagyérdemű. Új darabját, a Svejk, a féregirtót - amely Franz Kafka Az átváltozás című novellája alapján készült - Fodor Tamás rendezésében a Stúdió "K" állította színpadra. Kónya Orsolya kritikája teljes terjedelmében a www.kontextus.hu portálon olvasható.
     

Filmszínházmuzsika

Szophoklész reneszánsza I.

Az Oidipusz Király a Bárkában

A nyíregyháziak bemutatója, bár Babits Mihály fordítását használta, szándéka szerint a jelenetek és a szereplők karaktereinek kezelésében modernebbé igyekezett tenni Oidipusz tragédiáját, míg a Bocsárdi-rendezés hagyományhűbbnek tűnt ugyan, közönségéhez mégis közelebb tudta hozni a tragédiát.
hirdetés

színház

Doszta?

A Bárka Rómeó és Júlia bemutatójáról

Nézzük, mit ad a darabhoz, ha nem Verona és Mantova a színhely, ha Verona hercege magyar származású kormányzóvá avanzsál, s Párisból (Tausz Péter) nem gróf, hanem bég lesz, hercegi rokonsága helyett pedig fordítói státusára helyezik a hangsúlyt. Lesz-e szerepe a tragédiában mindennek?

Filmszínházmuzsika

Egészségre ártalmatlan?

A Malacbefőtt a Bárkában

A 2003-ban ősbemutatóját megért Malacbefőtt Tasnádi Istvánnak nem új darabja: több, tíz évet várakozott az asztalfiókban, hogy formai kísérletként a szerző bátyja állítsa színpadra. Így bár a Bábelna, a Kokainfutár, a Titanic vízirevü, a Közellenség, a Világjobbítók, a Nexxt, a Hazámhazám és a Nézőművészeti Főiskola után látjuk ugyan, mégis első a maga nemében. Tasnádi Csaba azt írja, "szeretem a darab bátorságát, fiatalos "pofátlanságát", amellyel "öntudatlan" kísérletet tesz a bohózat, a sorstragédia és a z operett szintézisére". Érzésem szerint az előadás értékelése az öntudatlan jelző idézőjelezésének értékelésén múlik. Nem hinném, hogy öntudatlan volna ez az egyveleg, mely a megidézett formák legjellemzőbb elemeit veszi át és hajtja túl a végletekig, ám mégis felmerül a kétség, nem balanszíroz-e túl egyértelműen a feltételezett közönségigény kielégítése és az ironikus marokba-röhögés görbetükrös önfelmutatása között.

színház

„A fiú, aki arra élvez, hogy az apja szenátor”

Lendvai Kamilló / J. P. Sartre / Mundruczó Kornél: A tisztességtudó utcalány. Budapesti Őszi Fesztivál, október 18–19., Átrium mozi

A Lendvai-opera újraértelmezésének eszközeként Mundruczó két dramaturgiai síkot mozgat. Tátogó színészeket és éneklő operistákat hoz párhuzamosan játékba, ahol a genet-i inspiráció értelmében a prózai színészek azt játsszák, hogy eltátogják a Sartre-darabot, amit az énekesek játszanak.

Helyszíni szemle

Dramaturgok, ha összeülnek

Nyílt Fórum a POSZT-on

A POSZT programjában a Nyílt Fórum egy olyan sziget, ahol a dramaturgok darabelemzéseit, vitáját nem a szakmai gőg és ellenségeskedések mentén kialakult erővonalak határozzák meg, nem előre kijelölt kényszerpályán haladnak a gondolatok, hanem úgy, ahogy azt egy vita szabályai megkívánják. Spontánul és szabadon. Mondhatni, nyitott módon.

színház

Aranyka ládája

Kőrösi Zoltán Galambok - tragikomédia, Egri Gárdonyi Géza Színház, rend. Csizmadia Tibor

Kőrösi Zoltán tragikomédiájának ősbemutatója az egri Gárdonyi Géza Színház Stúdiószínpadán volt, 2003. május 2-án. "Mire kirajzolódnak ezek a hétköznapi, szürke, önámító emberek, addigra a múlt ragadozó madara kiteríti sötét szárnyát a jelen szánalmas reménytelensége és a fennmaradásért való küzdés vak akarása fölé."

Helyszíni szemle

Mit ér a dráma, ha kortárs?

A színházi világnap estéjén alig tucatnyian gyűltek össze az Új Színház stúdiójában, hogy részt vegyenek a színházi dramaturgcéh által szervezett "Hol terem a magyar dráma?" című esten. Ez az alkalom jól jelezte azt a közgondolkodást, mellyel meg kell küzdenie a drámaírónak, ha történetesen Magyarországra születik.

színház

Galambok a színpadon

Interjú Kőrösi Zoltánnal

Felpörögtek az események az egri Gárdonyi Géza Színházban. Közeleg Kőrösi Zoltán, Galambok című tragikomédiájának május eleji bemutatója. Molnár Csaba ebből az apropóból beszélgetett a szerzővel.

Helyszíni szemle

Térey János: A Nibelung-lakópark

Felolvasószínház a színházi világnapon, Mundruczó Kornél rendezésében. Szereplők: Herczeg Adrienn, Hjuber Ferenc, Kecskés Karina, Peer Krisztián, Somody Kálmán, Takátsy Péter, Thuróczy Szabolcs, Tóth Orsolya. Házigada: Upor László. 2003. március 27. Millenáris, Fogadó

színház

Közmunkás az árok partján

Háy János: A Herner Ferike faterja (istendráma két részben), Pécsi Harmadik Színház, rend. Pinczés László

A Pécsi Harmadik Színház repertoárja főként kortárs darabokból áll - az utóbbi pár évben bemutatták Spiró György: Kvartettjét (melyet öt évadon keresztül játszottak, előadták az USA-ban, Finnországban, Romániában) és Szappanopera című darabját, Egressy Zoltán: Sóska, sült krumpli-ját, így Háy János darabja beleillik Vincze János rendezői világába, melynek szerves része a saját korára való reflektálás. A darabot rendezte: Vincze János. Ősbemutató: 2003. január 29., Pécsi Harmadik Színház.

Helyszíni szemle

Sikeres halálugrás

Tom Stoppard-könyvbemutató, Madách Kamara, 2003. február 21.

"Ne haragudj, de nem megyek veled, mert csak elaludnék az effajta felolvasáson. Egyáltalán mi ez?" — kapom a kikosarazó e-mailt egy barátomtól, így egyedül vágok neki a koratavasz-szagú délutánnak, hogy kiderítsem, mi is ez a Salto mortale a Madách Kamarában. Jobban kellett volna hirdetni — mondja valaki aggódva az előcsarnokban a lassan szivárgó egybegyűltekre tekintve.

színház

Vödör és vér

Hamvai Kornél: Kitty Flynn, szerelmes bulvárkrimi két felvonásban, Vígszínház, rend. Novák Eszter, dalszöveg : Varró Dániel  

"Hamvai Kornél a Vígszínház felkérésére pörgős bulvárdarabbal rukkolt elő. A KittyFlynn több műfaj sikeres ötvözete: a krimié, a szentimentális melodrámáé és a bohózaté. Hamvait valós történet ihlette: az 1870-es években Adam Wirth és Charley Bullard kirabolta Bostonban a világ legbiztosabbnak hitt széfjét, s a rengeteg pénzzel Londonba menekült. Szállásukon mindketten viszonyt kezdtek a recepciós lánnyal, Kitty Flynnel, majd "édes hármasban" éldegéltek tovább.
Hamvai azonban a talált főszereplők közegét komikus figurákkal dúsítja fel, s darabjában a bankrablók három nap leforgása alatt kenyértörésre viszik a dolgot."

színház

Kő kövön

Háy János: A Gézagyerek, Bárka, 2002. november 18. A debreceni Csokonai Színház vendégjátéka. Rendező: Pinczés István

Leszólt a főnöklaci, hogy kell a biztonság a fejtőbe. Felügyelet kell a szalaghoz, különben baleset után fizetni kell a németnek. Van egy szék, barna műbőrből, mint a buszokban, a futószalag fölött - hát abban kell ülni ezentúl egész nap a Gézagyereknek, a Rózsika néni hibás gyerekének. Nézni a köveket, a fekete-fehér konyhakő helyett. Megnyomni a gombot, a pirosat, ha valami történik. Tisztára, mint egy király, mint egy Isten. Neki is jó, mert végre megtalálta a helyit, meg a németnek is jó, hogy a Géza hibás, mert nem kell neki annyit fizetni.
hirdetés