hirdetés
2006. május 6.

Színház

Filmszínházmuzsika

A hideg gyermek

Marius von Mayenburg: A hideg gyermek. Krétakör Színház, Millenáris

"Ide jutott a világunk, ilyen csávók közt utazunk a pesti metrón. Menetelünk hipnotizált fogyasztóként a sok hülye többi fogyasztóval együtt - ha nem vigyázunk, magunk is elhülyülünk. Az elemi ösztön, a pénzszerzés és -halmozás iránti vágy - mint a leges-legújabb kori evolúciós késztetések - titokzatos tárgya Marius von Mayenburg hőseinél, leginkább az alfa-hímeknél beteges méreteket ölt, és a libidó helyére lép."

Filmszínházmuzsika

Öt pud szerelem

Anton Pavlovics Csehov: Siráj – Krétakör Színház, rend. Schilling Árpád

Schilling Árpád Sirája "belehasított a légbe". A fiatal rendező olyan "megkerülhetetlen viszonyítási ponttá" váló, "korszakos előadást" (Csáki Judit) hozott létre, amelyről ország-város beszél. És nem véletlenül, ez az az előadás, amit nem felejt el az ember: legyen boldog vagy boldogtalan, szakmabeli vagy egyszerű színháznéző. Ott állunk "újra bűvöletben" (Dorn).

hirdetés

Filmszínházmuzsika

A kapitány kockáztat

A Theomachia a Bárka Színházban

A fiatal Balázs Zoltán (aki színészként is tagja a Bárka Színház társulatának) Weöres Sándor eddig nem játszott költői művét, a Theomachiát állította színre. "…a kulcsszó a szertartás vagy rituálé, mely kiemeli a darabot a hagyományos teatralitás köréből. Jelen esetben szemlélővé, érdeklődő kukucskálóvá minősítve át a nézőt." Sőregi Melinda színikritikája teljes terjedelmében a www.kontextus.hu portálon olvasható. Nem sokára közzétesszük e bírálat párdarabját a litera munkatársa, Neltz Tamás tollából.

Filmszínházmuzsika

Minden úgy lesz, ahogy mondom…

Háy János: A Herner Ferike faterja. Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház

Háy János: A Herner Ferike faterja című drámáját nem régen mutatta be a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház. A tavalyi pécsi Harmadik Színház-beli bemutató után (rendezte: Vincze János), Zalaegerszegen A Gézagyerek rendezője, Pinczés István vállalkozott a darab színpadra állítására. Az előadás sikerrel szerepelt a Bárka Stúdiószínházi Műhelyek Fesztiválján is. A Hevesi Sándor Színház műsorán november 17-én és 25-én este héttől volt látható. Legközelebb december 15-én játsszák.

Filmszínházmuzsika

Svejk és Samsa a gardróbban

A Svejk, a féregirtó a Stúdió "K"-ban

Vörös Istvánt nem oly régóta drámaíróként is ismerhetjük. Repülési engedély angyaloknak címmel a Baltazár Színház számára írt darabjának utcaszínházi előadását Elek Dóra rendezésében a Művészetek Völgyében is láthatta a nagyérdemű. Új darabját, a Svejk, a féregirtót - amely Franz Kafka Az átváltozás című novellája alapján készült - Fodor Tamás rendezésében a Stúdió "K" állította színpadra. Kónya Orsolya kritikája teljes terjedelmében a www.kontextus.hu portálon olvasható.
     

Filmszínházmuzsika

Szophoklész reneszánsza I.

Az Oidipusz Király a Bárkában

A nyíregyháziak bemutatója, bár Babits Mihály fordítását használta, szándéka szerint a jelenetek és a szereplők karaktereinek kezelésében modernebbé igyekezett tenni Oidipusz tragédiáját, míg a Bocsárdi-rendezés hagyományhűbbnek tűnt ugyan, közönségéhez mégis közelebb tudta hozni a tragédiát.

színház

Doszta?

A Bárka Rómeó és Júlia bemutatójáról

Nézzük, mit ad a darabhoz, ha nem Verona és Mantova a színhely, ha Verona hercege magyar származású kormányzóvá avanzsál, s Párisból (Tausz Péter) nem gróf, hanem bég lesz, hercegi rokonsága helyett pedig fordítói státusára helyezik a hangsúlyt. Lesz-e szerepe a tragédiában mindennek?

Filmszínházmuzsika

Egészségre ártalmatlan?

A Malacbefőtt a Bárkában

A 2003-ban ősbemutatóját megért Malacbefőtt Tasnádi Istvánnak nem új darabja: több, tíz évet várakozott az asztalfiókban, hogy formai kísérletként a szerző bátyja állítsa színpadra. Így bár a Bábelna, a Kokainfutár, a Titanic vízirevü, a Közellenség, a Világjobbítók, a Nexxt, a Hazámhazám és a Nézőművészeti Főiskola után látjuk ugyan, mégis első a maga nemében. Tasnádi Csaba azt írja, "szeretem a darab bátorságát, fiatalos "pofátlanságát", amellyel "öntudatlan" kísérletet tesz a bohózat, a sorstragédia és a z operett szintézisére". Érzésem szerint az előadás értékelése az öntudatlan jelző idézőjelezésének értékelésén múlik. Nem hinném, hogy öntudatlan volna ez az egyveleg, mely a megidézett formák legjellemzőbb elemeit veszi át és hajtja túl a végletekig, ám mégis felmerül a kétség, nem balanszíroz-e túl egyértelműen a feltételezett közönségigény kielégítése és az ironikus marokba-röhögés görbetükrös önfelmutatása között.

színház

„A fiú, aki arra élvez, hogy az apja szenátor”

Lendvai Kamilló / J. P. Sartre / Mundruczó Kornél: A tisztességtudó utcalány. Budapesti Őszi Fesztivál, október 18–19., Átrium mozi

A Lendvai-opera újraértelmezésének eszközeként Mundruczó két dramaturgiai síkot mozgat. Tátogó színészeket és éneklő operistákat hoz párhuzamosan játékba, ahol a genet-i inspiráció értelmében a prózai színészek azt játsszák, hogy eltátogják a Sartre-darabot, amit az énekesek játszanak.

Helyszíni szemle

Dramaturgok, ha összeülnek

Nyílt Fórum a POSZT-on

A POSZT programjában a Nyílt Fórum egy olyan sziget, ahol a dramaturgok darabelemzéseit, vitáját nem a szakmai gőg és ellenségeskedések mentén kialakult erővonalak határozzák meg, nem előre kijelölt kényszerpályán haladnak a gondolatok, hanem úgy, ahogy azt egy vita szabályai megkívánják. Spontánul és szabadon. Mondhatni, nyitott módon.

színház

Aranyka ládája

Kőrösi Zoltán Galambok - tragikomédia, Egri Gárdonyi Géza Színház, rend. Csizmadia Tibor

Kőrösi Zoltán tragikomédiájának ősbemutatója az egri Gárdonyi Géza Színház Stúdiószínpadán volt, 2003. május 2-án. "Mire kirajzolódnak ezek a hétköznapi, szürke, önámító emberek, addigra a múlt ragadozó madara kiteríti sötét szárnyát a jelen szánalmas reménytelensége és a fennmaradásért való küzdés vak akarása fölé."

Helyszíni szemle

Mit ér a dráma, ha kortárs?

A színházi világnap estéjén alig tucatnyian gyűltek össze az Új Színház stúdiójában, hogy részt vegyenek a színházi dramaturgcéh által szervezett "Hol terem a magyar dráma?" című esten. Ez az alkalom jól jelezte azt a közgondolkodást, mellyel meg kell küzdenie a drámaírónak, ha történetesen Magyarországra születik.

színház

Galambok a színpadon

Interjú Kőrösi Zoltánnal

Felpörögtek az események az egri Gárdonyi Géza Színházban. Közeleg Kőrösi Zoltán, Galambok című tragikomédiájának május eleji bemutatója. Molnár Csaba ebből az apropóból beszélgetett a szerzővel.

Helyszíni szemle

Térey János: A Nibelung-lakópark

Felolvasószínház a színházi világnapon, Mundruczó Kornél rendezésében. Szereplők: Herczeg Adrienn, Hjuber Ferenc, Kecskés Karina, Peer Krisztián, Somody Kálmán, Takátsy Péter, Thuróczy Szabolcs, Tóth Orsolya. Házigada: Upor László. 2003. március 27. Millenáris, Fogadó
hirdetés