hirdetés

4. Uriánia Filmnapok – Film és irodalom találkozása

2017. január 30.

Február 1-én indul Uránia filmfesztiválja, amely ezúttal a montázs fogalma köré szerveződik. Az  irodalom kedvelőinek ajánljuk többek között Film és irodalom találkozása a montázsasztalon című vasárnapi programjukat.

hirdetés

Február 1-én negyedik alkalommal jelentkezik az Uránia filmfesztiválja, amely ezúttal a montázs fogalma köré szerveződik, és a korai némafilmektől Pálfi György Final Cutjáig a filmtörténet ritkán látható gyöngyszemeiből nyújt izgalmas válogatást. A rövid és egészestés, régi és új filmeket felvonultató program izgalmas hívószavak – jelentésképzés, fesztültségkeltés, meggyőzés, kollázs, ritmus etc. – segítségével és a filmtörténet feledhetetlen montázsszekvenciáit felvonultatva járja körül a montázsban rejlő lehetőségeket. 

 

A 4. Uránia Filmnapokon az irodalom kedvelőinek ajánljuk Film és irodalom találkozása a montázsasztalon című február 5-ei, vasárnapi programjukat, amelyen Enyedi Ildikó Téli hadjárat és Szemző Tibor Láthatatlan történet című munkáját mutatják be. Mindkét film egy irodalmi művet idéz.


Hogyan lehet filmet készíteni kamera nélkül? Hogyan lehet a mások által felvett régi mozgóképeket új jelentéssel felruházni? Természetesen a képek montázsa, valamint a szöveg, illetve a zene „függőleges montázsa” segítségével. A talált, legtöbbször archív tekercsekből összeállított filmek a montázs „teremtő” képességét tárják elénk. Valami olyasmit, ami a filmkészítés állandóan működő, hétköznapi gyakorlata, amelynek segítségével a különböző időben és helyszínen felvett snittek folyamatos és egységes jelenetté állhatnak össze, ahogy arra először a húszas években Vszevolod Pudovkin montázskísérletei hívták fel a figyelmet. A „talált tárgyakkal” dolgozó alkotó számára ez a megszokott eljárás kerül kiemelt szerepbe, hiszen lemond a saját képsorokkal létrehozott jelentésről, és csak a készen kapott felvételek újra szerkesztésével, egymás mellé helyezésével, ütköztetésével, ismétlésével, az ebből eredő váratlan összefüggésekkel hozza létre saját történetét, saját gondolatát – saját filmjét. Az alkotó kreatív, teremtő gesztusa ilyenkor a montázsban összpontosul.

Téli hadjárat
szöveg: Füst Milán
rendező: Enyedi Ildikó, 1991, 45'
A film Füst Milán Ez mind én voltam egykor című írásának részleteire épül, és a köztévé Közjáték című írodalmi sorozata számára készült.


Láthatatlan történet
szöveg: Hamvas Béla
rendező: Szemző Tibor, 2009, 27'
vágó: Andreas Schlichthuber

 

Forrás: Uránia Filmszínház

 

hirdetés
A Litera kommentelési rendje 2016. szeptember 19-től megváltozik, ezentúl Facebook-oldalunkon várjuk a hozzászólásokat.