hirdetés

A nyúlon túl – Interjú Kárpáti Péterrel

2009. február 13.

Meglepetééés! A Sirály és a HOPPart közreműködésével jött létre a Szörprájzparti, Kárpáti Péter új darabjának lakásszínházi bemutatója, mely februárban Pesten, márciusban Tatabányán látható - Kárpáti Pétert kérdeztük a próbafolyamatról.

hirdetés

Szörprájzparti címmel lakásszínházi bemutatót tartottak február elején az új darabodból. Egy házibuliba, meglepetéspartira invitál a meghívó, a lakcímről a szervezőktől lehet érdeklődni. Bár meglepetéspartiról van szó, mégis: mire számíthat, aki elmegy ünnepelni?

Kárpáti Péter: Színházra. Bár hozzátenném, hogy egy "valódi" szörprájzparti is megtévesztésig hasonlít egy színházi előadásra, lehet, hogy az kicsit izgalmasabb, kegyetlenebb, talán ott igazi vér folyik.

Mennyire befolyásoltak a budapesti underground színházi élet lakásszínházi hagyományai? Voltak-e innen vett előképeid? Hogyan talált rád az ötlet, hogy ilyen előadást készíts?

Kárpáti Péter: A Sirály vezetőjétől, Szalai-Szabó Istvántól indult a gondolat, egyszerűen abból a praktikus okból kifolyólag, hogy a Sirályban nem lehet rendszeresen próbálni, nem lehet "belakni". Munkatársaimnak, a produkciós vezető Róbert Julinak és a tervező Balázs Julinak nagyon megtetszett az ötlet, és kerestek egy lakást. Nekem úgy tűnt, hogy Nagy Zsoltnak (aki a főszerepet játssza) legelőször is ez keltette föl az érdeklődését, hogy tíz centire kell játszanunk a nézőktől, egy olyan helyen, ahol nem lehet hazudni, hiszen abban a szempillanatban rajta csípnek.

Kikkel dolgoztál együtt, s mennyire vettél részt a próbafolyamatban?

Kárpáti Péter: A fönt említetteken kívül négy színésszel a HOPPart Társulatból, ők: Kiss Diána Magdolna, Szilágyi Katalin, Herczeg Tamás és Polgár Csaba. Játszik még Baksa Imre és egy dramaturg tanítványom, Khaled-Abdo Szaida. Soha életemben nem vettem még részt ilyen szinten egyetlen próbafolyamatban sem, mindent csinálni kellett, a takarítást is, bevásárlást, mindent, mindent. Nem tartom magam rendezőnek, de ilyen értelemben is komoly felelősséget kellett vállalni. Végül is az előadást együtt készítettük (rendeztük), elsősorban a főszereplő színészekkel, Nagy Zsolttal, Diával, Katával, akik végig jelen voltak a próbafolyamat alatt, de a többiek is abszolút alkotó módon vettek részt benne.

Mik a tapasztalataid a lakásszínházi térrel - mennyiben kellett ezt a megváltozott teret figyelembe venned a darab írása során? Folyamatosan alakult a szövegkönyv a próbák alatt, vagy kész darabot kaptak a színészek és a rendező, s ők alakították át az adott keretekre - ha így történt, mennyit alakítottak a színdarabon?

Kárpáti Péter: A darab már nyáron megvolt. Nem "lakásszínházi" darabot írtam, mert ilyen nem létezik. Egyszerűen csak az történt, hogy észrevettem, hogy semmi kedvem odaadni egyetlen kőszínháznak se, hanem ezúttal - először életemben - szeretném én megvalósítani egy társulattal, a lakásszínház mint gondolat már csak ezután jött. Természetesen változott a darab a próbák során. A lakástér miatt is, de szerintem különben is változott volna.
Négy előadást tartottatok eddig, most a darab vidékre kerül: hol fogják legközelebb játszani, s kinél lehet érdeklődnie annak, aki el szeretne menni, Budapesten mikor lesz a legközelebbi előadás?

Kárpáti Péter: Többet, négy nyilvános főpróbát és négy előadást tartottuk. Egy alkalommal összesen ötvenen férnek be. Az utolsón, 7-én, hetvenen voltak, és majdnem megfulladtunk, a színészek mozogni se bírtak. Március végén Tatabányán folytatjuk, mert a tatabányai Jászai Mari Színház is beszállt a Sirály meg a HOPPart mellett a produkció létrehozásába. Utána pedig rendszeresen fogjuk játszani itt, Pesten, az Astoria mellett, abban a titkos lakásban, ahol eddig is. Jegyeket a Sirály szervezőjénél, Kiss Rékánál lehet majd foglalni, a 20 437-2125-ös telefonszámon.

Ezt a munkát tehát befejezted. Belekezdtél-e rögtön valami másba?

Kárpáti Péter: Hát... Még egy hete sincs, hogy befejeztük ezt a több hónapon át tartó napi 24 órás furaságot, ami egyébként halálosan izgalmas volt számomra - elsősorban egy olyan kivételes nagy színésszel együtt dolgozni mint Nagy Zsolt. A két lány, Dia és Kata teljesen méltó partnerei voltak, de a többiek is. Én csak kapkodtam a fejemet. Rengeteget beszélgettünk, nagyon sokat tanultam, elsősorban az életről, és remekül éreztük magunkat egy ilyen teljesen szabad munkában, amiről nem lehetett tudni, hova is fog végül kilyukadni. Lehet, hogy nagyon lusta vagyok, de bevallom, hogy még nem kezdtem bele új munkába... sajnos az alvásba se.
Egy rövid részlet a darabból:

♂    Tizennégy éven át naponta mindennap -  azért ez durva, nem, nem durva? Volt hogy kétszer! Vagy háromszor! Gondold meg: a ti kenyereteket ettem, a ti sörötöket ittam, már rég éhenhaltam volna –

CBA    Aha. És tényleg nem jössz többet?

♂    Mondom, hogy átmegyek a Profiba.

CBA    Azért néha benézhetsz.

♂    Á, nem megy ez a libikóka: egyszer CBA, egyszer Profi, egyikből ki, másikba be –

CBA    És mióta jársz a Profiba?

♂    Nem járok.

CBA    Nem?

♂    Egyszer voltam.

CBA    Egyszer?

♂    Nem mindegy, most mit változtat? Voltam! Átmegyek és kész, le kell zárni, szevasz.

Györe Gabriella

hirdetés
A Litera kommentelési rendje 2016. szeptember 19-től megváltozik, ezentúl Facebook-oldalunkon várjuk a hozzászólásokat.