hirdetés

Az Acsai Roland nó-drámájából készült előadás nyerte az RS9 fődíját

2017. május 5.

Acsai Roland modern nó-drámája alapján a Ziggurat Project által Kalmár Ákos rendezésében készült darab, az Esumi és Asao, elnyerte az RS9 Színház Off Fesztiváljának fődíját a hétvégén. 

hirdetés

Az Acsai Roland azonos című nó-drámája nyomán készült Esumi és Asao előadás választ ad arra, hogy a japán hagyományokat miként vagyunk képesek magyarként befogadni, újraértelmezni és saját színházi nyelvezetünkön kifejezni. Az előadás megszületésében fontos a próbafolyamatot megelőző kutatási fázis, amely a japán mozgás és zenei világ elmélyült tanulmányozásából áll külső mentorok (a téma szakemberei) segítségével, útmutatásával. Az alkotók nem reprodukálni kívánják a keleti világ hagyományait, hanem az elsajátított ismeretekkel dolgozva az előadók belső élményein alapuló előadás létrehozását tűzték ki célul. 

Esumi és Asao - part I from Ziggurat Project on Vimeo.

A zenei koncepció egy olyan hangzásvilág kialakítása, melyben a hagyományos japán zene a magyar népzenével és klasszikus zenével korrelálva születik meg, tanulmányozva és figyelembe véve az ázsiai, valamint az európai zeneelmélet alapjait, annak kulturális hátterét. A zenei kifejezés eszköze és módja az előzetes kutatások ismereteinek tükrében egy kötött összhangzattani és formatani rendszerben való rögtönzött komponálásban valósult meg, a mű dramaturgiájához hűen. A japán zene nó-színházban betöltött szerepéhez és zenei narratívájához hasonlóan – a tánc koreográfiájának tartalmi elemeihez kötődve – egy erőteljes, feszültségkeltő, a keleti értelemben elgondolt „idő megdermedését" megidéző, katartikus zenei atmoszféra létrehozása a cél.

„…az a szikár forma, amit Kalmár vizuálisan, mozgásban és zeneileg összerak, önmagában érvényes és megáll. Jók, sőt kifejezetten találóak, mert e hideg formalizmushoz illőek – a szintén nó színházi ihletésű – egyszemű, fakéregből kialakított álarcok. Ügyes, ahogyan a végig meghatározó minimalista mozgás és gesztusnyelv picit nyit a lendületesebb kortárs tánc és harcművészeti elemek, illetve a zárlatban a magyar néptánc, a lassú forgatós felé, és nincsenek benne zökkenők.” (Králl Csaba: Szűkösség és tágasság, Élet és Irodalom)

„…nem törekedtek arra, hogy autentikus nó-előadás benyomását keltsék, inkább inspirációt merítettek ebből a hagyományból. Olyan jeleket használnak, amelyeket az itthoni néző is értelmezni tud, akkor is, ha találkozott már az adott jellel, és akkor is, ha nem.” (Turbuly Lilla: Sikeres transzplantációk, tánckritika.hu)

Az előadás alkotói: Esumi: Hrotkó Heléna (eredeti szereposztás: Kovács Emese); Asao: Kalmár Ákos; a Bambuszliget Boszorkánya: Munkácsi Ádám; Isten: Porteleki Áron; zenészek: Munkácsi Ádám, Porteleki Áron; koncepció, maszkok: Kalmár Ákos; rendező-koreográfus: Kalmár Ákos. Időtartam: 45 perc. 

A darab kiindulópontját és narratíváját képező szöveg, Acsai Roland Esumi és Asao című írása a Literán jelent meg.  

hirdetés
A Litera kommentelési rendje 2016. szeptember 19-től megváltozik, ezentúl Facebook-oldalunkon várjuk a hozzászólásokat.