hirdetés

Elkezdődött a 43. Magyar Filmszemle

2012. február 2.

2012. február 2-án kezdetét vette a 43. Magyar Filmszemle. A Magyar Filmművészek Szövetsége szervezésében rendezett négynapos fesztivál célja a sokszínű és élő magyar film bemutatása.

hirdetés

A protokollt nélkülöző, „fapados" rendezvény célja a sokszínű és élő magyar film bemutatása, amely a jelenlegi helyzetben a magyar filmkészítők áldozatkészségét, egyben a szakma iránti szeretetét bizonyítja.

Ezen a filmszemlén nem lesz sem előzsűrizés, sem verseny. Csak ősbemutatókra kerül sor, korábban bemutatott filmeket nem vetítenek. A játékfilmek és dokumentumfilmek mellett tudományos-ismeretterjesztő, animációs és kisjátékfilmeket, kísérletifilm-produkciókat is megtekinthetnek az érdeklődők.

A rendezvény mindenfajta állami támogatás nélkül jön létre, szerény körülmények között, csupán néhány külföldi vendég részvételével.

A mozijegyek egységesen 600 forintba kerülnek. A vetítések helyszíne az Uránia Nemzeti Filmszínház és a Toldi mozi.


A filmszemlén vetített filmek

Nagyjátékfilmek

Deák Krisztina: Aglaja
A jobb élet reményében a magyar-román artistacsalád  a  Ceausescu-diktatúra elől Nyugatra szökik. Ha porondon akarnak maradni, valami egzotikus mutatványt kell kitalálniuk. A különleges produkciót a mama, Sabina eszeli ki: a saját haján lóg a cirkusz kupolájában. A kislány Aglaja minden este elviselhetetlenül retteg attól, hogy a mamája lezuhan. A mamája halálától való félelem átszövi Aglaja életét. Pedig egy napon - a családi tradíciót követve - ő lesz Aglaja, az Acélhajú nő. A film egy menekült kelet-európai artistacsaládról szól, kényszerű egymásrautaltságukról, majd széthullásukról, az összetartozás  nagyszerűségéről és átkáról - a kislány, Aglaja szemszögéből.

Fancsikai Péter: jp.co.de
Balázs menekül. A családjától, a gyermekkorától, az otthonából, a fikcióból a valóságba és fordítva. Balázs önkénteseket gyűjt a világ minden tájáról, és beköltözik velük egy elhagyatott gyárcsarnokba valahol Kelet-Európában. Célja, hogy elvégezzen egy ősi kísérletet a jp.co.de teória alapján: hogy megalkosson egy közösséget. Egy olyan létformát, ami teljességgel ismeretlen számára. Balázs filmje átmenet a videó-művészet és a játékfilm, a dokumentarizmus és a fikció között.

Jeles András, Kocsis Ágnes, Török Ferenc, Szabó Simon, Mészáros Márta, Forgács Péter, Siroki László, Pálfi György, Fliegauf Benedek, Salamon András, Jancsó Miklós: Magyarország 2011
"Ez a film mindazon emberek összefogásából született, akik még mindig felelősséget éreznek a magyar film sorsa iránt. A magyar filmalkotók, a magyar filmes szakemberek és a filmezést amúgy csak kiszolgáló, normálisan érdekből működő cégek mind őszintén, lelkesedéssel vettek a megvalósításában. Ez a film mindenfajta támogatás nélkül készült, és ezen embereknek arról az elkötelezettségéről szól, hogy szeretik népüket, hazájukat és tisztelik az emberi méltóságot. Köszönet mindenkinek, aki ebben részt vett, és külön köszönet mindazoknak, akik figyelmükkel kitüntetik ezt a filmet, és szolidaritásukkal segítik a magyar film életben maradását." (Tarr Béla - Előszó a Magyarország 2011 című filmhez)

Pálfi György: Final cut - Hölgyeim és uraim
Az igazi szerelmes film az "igazi" férfi és az "igazi" nő történetéről mesél. És milyen az igazi férfi? Hát sármos, mint Marcello Mastroianni a La dolce vitában, de azért izmos is, mint Brad Pitt a Harcosok klubjában. Kisfiús, mint Leonardo DiCaprio a Titanicban... vagy inkább,mint Alain Delon a Rocco és fivéreiben, csak kicsit magasabb - legalább, mint Belmondo... És milyen az igazi nő? Biztosan kiszámíthatatlan és ösztönös, mint Lollobrigida, de közben kecses és összeszedett, mint Audrey Hepburn.Kislányos, mint Audrey Tautou, ugyanakkor hideg és távolságtartó, mint Greta Garbo. Bolondos és közvetlen, mint Julia Roberts, de a mosolya olyan, mint Ava Gardneré... Te jó ég, ha ezek ketten találkoznak?!


Szabó István: Az ajtó

Elfoglalt fiatal írónő - Magda, aki küzd, hogy megbirkózzon a házimunkával, felvesz egy házvezetőnőt - Emerencet. A házvezetőnő megbízható, de különc figura. Makacs, szabadszájú, és a munkaadója véleményének kirívó semmibevételével néha bolondnak is tűnik. Senkinek sem engedi meg, hogy betegye lábát a lakásába; zárkózottságába rejti el magát, személyes életét és múltját. Ennek ellenére Emerencet sokan tisztelik, legalább annyian, ahányan tartanak tőle. Ahogy a történet halad előre, Emerenc energiája és vágya, hogy mindenkinek segítsen, az írónő számára is láthatóvá válik. AZ AJTÓ elmeséli a Magda és Emerenc közötti különös, de maradandó kapcsolatot, valamint alapvetően azzal a kérdéssel foglalkozik, hogy van-e jogunk beleavatkozni a másik ember életébe.


Török Ferenc: Isztambul

A népszerű professzort, Jánost senki nem vetette meg, amikor elhagyta családját huszonnyolc éves tanítványáért. De amikor felesége, Katalin az idegösszeomlás után megszökik a kórházból és kistoppol Isztambulba, a családban mindenki felháborodik. Pedig neki is ugyanannyi joga van az újrakezdéshez, mint a férfinak. Katalint bejelentik a rendőrségen eltűnt személyként, és amikor a nyomára bukkannak, tinédzserkorú fiát, Zolit küldik utána.


Cserhalmi Sára: Drága besúgott barátom

A film olyan témához nyúl, amely eddig szinte teljesen feldolgozatlan Magyarországon. Vajon hogyan él ma egy besúgó? És vajon mit kezd valaki azzal, hogy a legjobb barátja jelentéseket írt róla.

Vidnyánszky Attila: A szarvassá vált fiú
Juhász Ferenc A szarvassá változott fiú című költeménye és a Beregszászi Állami Magyar színház előadása alapján készült. Az anya várja a városba elköltözött fiát vissza. A fiú színházi rendező, nem tud, nem akar visszamenni a városból a tanyára, de a városban is menekül, ott sem érzi jól magát. A film megélt és elképzelt látomások keveredése, a jelen, a múlt, az elképzelt jelen és az elképzelt, megálmodott múlt meseszerű keveredése.


szólj hozzá: Hölgyeim és Uraim - előzetes

Kisjátékfilmek

Baranyi Gábor Benő: Csomagtartó
Baska Barbara: Kelen
Fabricius Gábor: Bianka
Fogarasi Gergely, Besnyő Dániel, Kalmár Bence, Kálmán Mátyás: Plusz Harminchat
Harmi Gábor: A szem története
Hartung Attila: Álmodó
Ipacs Gergely: Ádám pincéje
Lakos Nóra: Edina
Lőrincz Nándor, Nagy Bálint: 180/100
Réti Iringó: Milza
Szomjas György: Hungaricum Berlin
Váncsa Gábor, Orbán Zalán, Orbán Koppány: Invalidus

Dokumentumfilmek

Balog Gábor-Hajdu Farkas Zoltán: Vallásosfilm
Berta Enikő - Buda János: Részletek Richter Gedeon képzelt naplójából



Bódis Kriszta - Hétes telepi Médiacsoport: Közös film - Bódis Kriszta alkotásközpontú módszere

Az alkotás - filmezés, fotózás, újságírás, színház, kézművesség, képzőművészet - ezúttal nem a szokásos síneken közlekedik, az alkotó folyamat itt és most a társadalmi felemelkedés eszköze. Bódis Kriszta egy 12 évvel ezelőtti filmforgatás után választotta a cselekvő alkotó szerepet Hétesen, mivel a helyiek érdekérvényesítő képessége nem volt elég erős, további, közvetítő szerepet vállalt a diszkrimináció falainak leküzdéséhez.

Böjte József: A freskófalu legendája (Bódvalenke 2009-2011)
Buglya Sándor: Népművelő a felvevőgéppel
Csillag Ádám: Magyar zuhanás 2011
Csonka Erzsébet - Kovács Béla: Mozgó Világ
Csubrilo Zoltán - Babiczky László: Minden tűz először kis tűz
Dénes Gábor: Töredékek a magyar zsidóság  történetéből 1, 4. - Pannóniától a XX. századig


Dér Asia, Gerőcs Péter: privát mészöly
A film a huszadik század második felének egyik legfontosabb, éppen tíz éve elhunyt magyar írójáról rajzol árnyalt portrét. Az egykori pályatársak, tanítványok, barátok, privát életének tanúi beszélnek Mészöly Miklós személyéről és életművéről. A mai magyar irodalom legjelesebb képviselőinek beszámolói oly módon kerülnek egymás fénytörésébe, mint ahogy egy nagy társaság vallomásokon alapuló hol baráti, hol kollegiális beszélgetésének, vitatájának közlései. Mészöly örök gyerek volt "egy trikós bátyas típus", "egy gyönyörű és igénytelen férfi". A filmforgatás Mészöly írásmódjának fő metaforáját imitálja: a nyomozást. A nyomozás során, a beszélők jelentéseiből kirajzolódó portré pontosságra, tömörségre törekszik, ahogy maguk a Mészöly-szövegek is.

Erdélyi János: Fényedből fénysugár
Forgács Iván: Szovjet-magyar koprodukció
Forgács Péter: Német egység a Balatonnál
Galán Angéla: Szlovákmagyarok
Gerő Péter: Reality részletek - Kliensek kliensei
Groó Diana: Vizibicikli
Gulyás János: 4 nap emlékezés
Katona Zsuzsa: A zene ereje - dokumentumfilm a Parafónia zenekarról
Kékesi Attila: A börtön ablakában
Kis Anna: Allah minden napján szaladnak a lovak
Kisfaludy András: A jövő holnapra halasztva - Túl hosszú ez a rendszerváltás
Kormos Ildikó: Andrássy út, világszám
Kőszegi Edit: Mentőcsónak
MADE /Dékány István, Dénes Gábor, Gulyás János, Kisfaludy András, Mohi Sándor, Péterffy András, B. Révész László, Sólyom András, Tari János, Vörös T. Balázs: Töredékek 2010-11
Mata János: Requiem a Római partért
Muhi Klára: Nem az én erőm
Nagy Dénes: Saját idő
Nagy Ernő: Belülről izzó tűz
Nemes István: Maradandó sérülések
Nordin Eszter: Kulisszatitkok (Kizökkent az idő...)
Papp Gábor Zsigmond: A szovjet levelezőpajtás
Pigniczky Réka: Sanghaj magyar építésze -  élete az emlékekben
Pucher Bálint: holvagyunk


Schilling Árpád: Krumpliangyal
Lilla, a fővárosi színésznő drámatanárnak áll egy kis erdélyi faluban. Angyalos falu lakóinak mindennapjait, jövőképét, múlthoz fűződő viszonyát ismerhetjük meg a megszólalásaikon keresztül, miközben nyomon követhetjük, ahogy Lilla ebben a közegben próbál drámapedagógiai módszerei segítségével perspektívát adni a fiataloknak.

Siklósi Szilveszter: Egy bátor svájci
Szalkai Zoltán: Sátorlakók
Szász János: Last Call - Dresden Dolls
Szirti László: Gyergyóalfalu freskói
Tóth Péter Pál: Türe, egy magyar falu

Animációs filmek

B. Nagy Ervin, Kovács Márton, Nagy Márton: Patrick és Theo: Az ember, aki szerette a palacsintát
Cakó Ferenc: Sirató
Egely Kati: Pygmalion
Filó Vera: A sírós család
Gémes József: A walesi bárdok
Hegedüs 2 László: 506-933Álom
Hermán Árpád: Sajnálom
Mechler Mónika: Budapesti mese
Neuberger Gizella: Zöldségleves
Orosz István: Sakk!
Simon Balázs: Kötelék/Linkage
Szabó András: Henry Waltz
Tóth-Pócs Judit, Tóth-Pócs Roland: Bíborcsiga
Tóth-Pócs Roland: Még mire jó a hullámcsat?
Ulrich Gábor: A hentes zsebrádiója
Ulrich Gábor: Memoir
Weisz Béla: Falak

Információs vetítések

Bergendy Péter: A vizsga
Sas Tamás: S.O.S. Love
Jankovics Marcell: Az Ember Tragédiája
Bernáth Zsolt: Sherlock Holmes nevében
Znamenák István: A legkisebb boszorkány
Znamenák István: Világjobbítók
Dárday István - Szalay Györgyi: Himnusz
Dömötör Péter: Ördöglakat
Czabán György: Kelet-európai zombi
Gilberto Martinelli: A szabadság keserű íze - Márai Sándor és Nápoly
Kollmann András: A Hópárduc talpra áll
Mohi Sándor  - Balog Gábor: Világló éjszaka
Ruszkai Nóra: Négy lábbal a földön
Surányi Z. András - Sivó Júlia: A folyó másik partja
Szalay Péter: A Nyolcak nyomában
Szomjas György: Kopaszkutya 2
Zsigmond Dezső: Bárányfelhők
Bendarzsevszkij Anton, Maczelka Márk: Csernobil öröksége: a Zóna

A tudományos-ismeretterjesztő filmek, a filmiskolás filmek és a gyerekfilmek listáját a Filmszemle oldalán olvashatják.

A 43. Magyar Filmszemle oldala
A Filmhu Filmszemle-oldala - interjúk, beszámolók, kritikák, trailerek

hirdetés
A Litera kommentelési rendje 2016. szeptember 19-től megváltozik, ezentúl Facebook-oldalunkon várjuk a hozzászólásokat.