hirdetés

Forró bádogtető a te országod

Beszámoló a Pécsi Színházi Találkozóról 3.

2016. június 20.

Ami a díjakat illeti, úgy gondolom, a zsűri döntése korrekt és vállalható. Zsótér Sándor kecskeméti rendezése, a Macska a forró bádogtetőn (legjobb előadás) és Horváth Csaba A te országod című munkája (legjobb rendezés) is erős, összetéveszthetetlen rendezői világot jelenít meg, jó társulattal. – Turbuly Lilla harmadik bejegyzését olvashatják az idei POSZT-ról.

hirdetés

Az utolsó két napon folyamatos lelkiismeret-furdalásban sakkoztam az időmmel és a néznivalókkal. Tavasztól tagja vagyok a Színházi Kritikusok Céhének, így idén júliusban fogok először szavazni a kritikusdíjra. Ennek az a feltétele, hogy az évadban legalább 90 új bemutatót lásson az ember. A 90 már megvan, viszont sok minden kimaradt, amit – kollégáktól hallott, kritikákban olvasott vélemények alapján vagy egyszerűen azért, mert érdekel – meg kellene nézni, és a POSZT-on lehetőség is lenne rá – csak hát az ember befogadóképessége véges. Nekem napi két előadásig terjed. (Ha táncot vagy gyerekelőadást nézek, akkor esetleg három is belefér, mert ezekben a műfajokban általában egy óra a játékidő.) Azzal is számolni kell, hogy a pesti előadásokat nagyobb esély van ott megnézni, ezért a vidékieké és a határon túliaké az elsőbbség. Így választottam csütörtök este a Janus Egyetemi Színház A mizantrópját (r.: Tóth András Ernő). Mint egy nagyobbacska nappaliban, úgy ültük körbe a játszókat. Még egy kis konyha is tartozott hozzá, és a szereplők is úgy járkáltak ki-be a „lakásba”, „lakásból”, mint egy szolidabb házibuliban. A padlóra Catullus híres epigrammáját írták fel különböző nyelveken, ezen a vers-szőnyegen zajlott Alceste, Célimene és a többiek gyűlölök és szeretek játéka. A zömmel egyetemistákból álló társulat természetes, lendületes játéka nem csak térben tudta közel hozni hozzánk Moliére-t. Kifejezetten jó élmény volt.

Macska a forró bádogtetőn - Fotó: Walter Péter

Ezekben az utolsó napokban egyébként a szervezők – látva, hogy az érdeklődés korántsem akkora, mint ahogy várták – szélesebbre tárták a kapukat. A Madách Színház Párterápiáját például bárki ingyen megnézhette, és még így sem volt teltház, de a többi előadásra is nagy eséllyel be lehetett jutni jegy nélkül. Olyanokra is, amikre Budapesten igen nehéz jegyet szerezni, mint például a Sóvirág (Tünet Együttes), de előfordult, hogy el is maradt egy - Budapesten szintén teltházakkal futó – előadás, a Szociopoly (Szputnyik, Mentőcsónak). Hogy ebben milyen szervezési galibák játszottak közre, arról megoszlottak a vélemények. Merthogy szervezési galibák voltak, ez tény. Ahogy az is, hogy az új fesztiválvezetésnek igen rövid ideje volt az idei előkészületekre. Ezt és a tapasztalatok hiányát pedig egy időnként túlságosan is magabiztosnak érződő kommunikációval nem lehet ellensúlyozni. De látszott az is, hogy próbálnak változtatni azon, ami nem működik. A fesztivál közepe táján például összehívták az újságírók egy részét, hogy megkérdezzék őket a tapasztalataikról. Kár, hogy az újságírók másik része (így magam is) erről csak utólag, a meghívottaktól értesült.

Nekem nagyon hiányzott az is, hogy nem volt olyan fórum, ahol a nyilvánosság előtt lehetett volna beszélni a POSZT jövőjéről, vagy ahol megszólalhattak volna az idei versenyprogram válogatói (Kiss B. Attila operaénekes és Sólyom András filmrendező). Mivel a szakmai beszélgetések átcsúsztak közönségtalálkozókba, ezek a kérdések ott sem merülhettek fel.

A te országod - Fotó: Mónus Márton

Ami a díjakat illeti, úgy gondolom, a zsűri döntése korrekt és vállalható. Zsótér Sándor kecskeméti rendezése, a Macska a forró bádogtetőn (legjobb előadás) és Horváth Csaba A te országod című munkája (legjobb rendezés) is erős, összetéveszthetetlen rendezői világot jelenít meg, jó társulattal. Utóbbi sikerének azért is örülök, mert a Forte Társulat volt az egyetlen független színház a versenyprogramban, amolyan „díszpinty”, ahogy Horváth Csaba egy interjúban fogalmazott. A kecskemétiek három díjat is hazavihettek, hiszen a legjobb előadás mellett Trokán Nóra a legjobb női főszereplő díját is megkapta, Csombor Teréz pedig a MASZK Egyesülettől kapott elismerést. Várható volt az is, hogy a zsűri díjazni fogja a budaörsi Liliomfit (r.: ifj. Vidnyánszky Attila), hiszen ezt a bemutatót a szakmai közvélemény egy új generáció sikeres névjegy letételeként értékelte. Meg is kapták a különdíjat. Vitatni persze lehet a névsort. Lesz, aki a vígszínházas Istenítéletet hiányolja majd, amit a közönség nagyon jól fogadott a fesztiválon. Itt a zsűri vélhetően figyelembe vette, hogy Mohácsi János korábban már kétszer is nyert ezzel a drámával, először a kaposvári, majd a pécsi színházzal. Az én két befutóm Az Olaszliszkai és a sepsiszentgyörgyiek Vízkeresztje lett volna, másnak nyilván mások a kedvencei, de azt biztosra veszem, hogy idén nem kelt majd akkora felzúdulást az eredmény, mint tavaly, amikor Vidnyánszky Attila az Isten ostorával letarolta a díjtáblázatot. Idén az általa rendezett Don Quijote nem kapott elismerést, míg a nagy rivális, Alföldi Róbert rendezéséből a Leart alakító László Zsoltot, Szatory Dávidot, valamint a díszletért Menczel Róbertet díjazták. (A díjazottak teljes listája a poszt.hu oldalon olvasható.)

Van egy rituálém a pécsi fesztiválvégekre. Még 2010-ben, nem is a POSZT, hanem egy bábfesztivál utolsó napján, ami egyben a nyár utolsó napjára esett, kiültem a dzsámi elé, a kőfalra. Szép, otthonos arcát mutatja innen a város. Tudtam, hogy a másnap kezdődő ősz nekem nagyon nehéz lesz, a fesztiválvégek szokásos melankóliája mosódott össze ezzel az érzéssel és a látvány (tényleg) mediterrán otthonosságával. Azóta, ha Pécsett vagyok, utolsó este mindig kiülök oda. Tegnap végre zivatarmentes, szép idő volt, nyár és hársfaillat. Jó volt ott üldögélni, és sorra venni a személyes fesztiváltörténetemet, minden jó és rossz, színházi és azon kívüli pillanatával. A város élte a maga életét, amiben ez a belvárosból kivonult POSZT jóval kisebb nyomot hagyott, mint az eddigiek. Ezt mondta a taxis is ma reggel: hogy az idén szinte észre se vették.

Zalaegerszeg, 2016. június 18.

Turbuly Lilla

hirdetés
A Litera kommentelési rendje 2016. szeptember 19-től megváltozik, ezentúl Facebook-oldalunkon várjuk a hozzászólásokat.