hirdetés

Inspiráció: Pion István

2018. október 4.

Sötét van az ajtó mögött, de biztos vagyok benne, hogy a Photoshop-művészet Photoshop-nélküli ősatyja (ez Uelsmann, a kép készítője) meghagyta nekem a lehetőséget arra, hogy találjak egy villanykapcsolót az ajtó után közvetlenül. – Az Inspiráció huszonkilencedik részében Pion István reflexióit olvashatják.

hirdetés

Jerry Uelsmann: cím nélkül (1975) (Fekete Richárdtól)


Mintha Ricsi megérezte volna, hogy mi történik velem éppen, s bár alapvetően nem áll közel hozzám a fotómontázs műfaja, mégis, amikor átküldte a képet, azonnal rendben találtam. Mi történik velem éppen, írtam, s most kifejtem: megyek, fekete alak a folyóban a mindig is félig nyitott ajtó felé, amit ki szeretnék nyitni teljesen, aztán belépni rajta. Sötét van az ajtó mögött, de biztos vagyok benne, hogy a Photoshop-művészet Photoshop-nélküli ősatyja (ez Uelsmann, a kép készítője) meghagyta nekem a lehetőséget arra, hogy találjak egy villanykapcsolót az ajtó után közvetlenül. Azért vagyok ebben biztos, mert pont olyan hibák vannak a képen, mint amilyeneket én is el szoktam követni fotózáskor, csak az én hibáim technikai tudásom hiányosságai miatt jönnek létre, Uelsmanné viszont direkt: kiégett fények, alig észrevehetően aszimmetrikus kompozíció. Nos, éppen ebből van elegem, ez az elegem van történik velem, aminek már most az a következménye, hogy ezeket a pontatlanságokat nem engedem meg magamnak. És itt már nem is a fotózásra gondolok, vagyis egészen pontosan: elsősorban nem csak a fotózásra gondolok.

 

Pion István: Apám a háznál, amiben született (2018)


Furcsa ezt mondani, de mindig is láttam ezt a képet, azonban csak idén volt lehetőségem elkészíteni. Amíg például a Téged tanuljalak című, családregényként funkcionáló hosszúvers apámra vonatkozó fejezetét írtam, folyton ez járt a fejemben, pedig a helyszínen nem jártam soha, kép sem készült róla. A fotó a felvidéki Garamlökön készült, és azért nem az a címe, hogy Apám a szülőházánál, mert ez az épület, akkor, 1945-ben boltként működött, de a második világháború miatt üresen állt, s miközben menekültek a nagyszüleim a front elől, itt tudtak megállni, hogy apám megszülessen.

 

Pion István: Téged tanuljalak
(részlet)

mert apámról tudok a legkevesebbet,
hiszen ő az én apám,
de nem volt szerencsejátékos,
és nem kergette anyámat New Orleansig,
hogy a felkelő Nap házában élje le
hátralévő életét

 

Pion István Szolcsányi Ákosnak küldi Pörneczi Bálint vito, my son – my best friend ever (2018) című fotóját a Figurák című sorozatból.

 

A Litera Inspiráció című új sorozatában az irodalmat a vizualitással társítjuk. Kortárs írók, költők mutatnak be őket inspiráló képzőművészeti alkotásokat, festményeket, grafikákat, fotókat; és küldenek tovább egy-egy inspiráló képet egy általuk választott másik szerzőnek, stafétában. Sorozatszerkesztő: Seres Lili Hanna.


Pion István

hirdetés
A Litera kommentelési rendje 2016. szeptember 19-től megváltozik, ezentúl Facebook-oldalunkon várjuk a hozzászólásokat.