hirdetés

Kassák 130

2017. október 12.

2017-ben a Petőfi Irodalmi Múzeum és tagintézményei három kiállítással ünneplik Kassák Lajos születésének 130. és halálának 50. évfordulóját. A tripla tárlatot ma hatkor nyitja meg Passuth Krisztina művészettörténész a PIM-ben.

hirdetés

Kassák Lajos 1887. március 21-én született, és 1967. július 22-én halt meg. Idén kettős évfordulót ünneplünk. Három kiállítással is megemlékezik Kassák Lajos születésének 130., halálának 50. évfordulójáról a Petőfi Irodalmi Múzeum, Kassákizmus-kiállítássorozat néven. A tripla tárlat ma nyit.

A vasmunkásból lett költő a magyar avantgárd vezéralakja, aki nem húzott élesen egyik izmus felé sem. Művészetét elsősorban az expresszionizmus, a futurizmus, a dadaizmus és a konstruktivizmus inspirálta, az ezek nyomán létrejövő „új művészetet" a költő után kassákizmusnak nevezték el. Tanulmányait korán félbeszakította, hogy szakmunkásnak állhasson, élete során nagy szerepet szentelt a politikának, önmagát és művészetét is (!) két szóval jellemezte: a szocialista ember. Autodidakta módon alakította ki újító erejű gondolkozását, irodalmi nézeteit. Számára a művészet nem önmagáért való ügy volt, hanem eszköz, amelynek segítségével hasonló gondolkozású, elkötelezett emberek közössége és haladó szellemű társadalmi mozgalom építhető. 1915-16 között A Tett című irodalmi-képzőművészeti folyóirat szerkesztője és kiadója volt, majd annak betiltása után megalapította a Ma című folyóiratot, mely az irodalmon és képzőművészeten kívül a zenével is foglalkozott. A lap 1920-tól Bécsben működött, ahol 1925-ös megszűnéséig a nemzetközi avantgárd egyik fórumává vált.

Az Új művészet – A bécsi MA az avantgárd nemzetközi hálózataiban című kiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeumban Kassák 1920 és 1925 között Bécsben megjelent MA című folyóiratát helyezi középpontba. A kiállítás elsősorban azt vizsgálja, hogy Kassák és mozgalma hogyan integrálódott az első világháborút követően az avantgárd nemzetközi hálózataiba és maga Kassák hogyan vált az új művészet egyik alakítójává. Bemutatja azokat a radikális fordulatokat, izgalmas hatásokat, amelyek Kassák és a MA művészetét jellegzetessé tették a kelet-közép-európai avantgárd legaktívabb időszakában, az 1920-as évek első felében. A MA folyóirat összművészeti gondolkodásához híven Kassák és körének irodalmi és képzőművészeti aktivitása együttesen kerül bemutatásra a kiállításon. A kiállítás 2017. október 13. és 2018. február 25. között látogatható.


A Kassák Múzeumban megrendezésre kerülő Az új Kassák – A ló meghal és a madarak kiröpülnek című kiállítás az „új művész” alakját és eredettörténetét vizsgálja. Középpontjában Kassák talán legismertebb és legtöbbet idézett önéletrajzi ihletésű remekműve, A ló meghal és a madarak kiröpülnek című költemény áll. A mű 1920-1921-ben keletkezett, amikor Kassák a nemzetközi izmusoktól inspirálva megújította költői nyelvét. Maga a költemény Kassák 1909-es párizsi utazását dolgozza fel: azt a folyamatot, melynek során Kassák az egyszeri vasmunkásból költő lett. A kiállítás nemcsak az új Kassák versben elbeszélt fejlődését mutatja be, hanem arra a szomorú ellentmondásra is rávilágít, amely az „új Kassák” által létrehozott dadaista költői világ nemzetközi beágyazottsága és hazai elutasítása között feszült. A kiállítás egyúttal reflektál a vers kanonizációjának történetére is. A tárlat 2017. október 20. és 2018. február 25. között várja a látogatókat.


A Bajor Gizi Színészmúzeum Új dráma, új színpad – A magyar avantgárd színházi kísérletei című kiállítása a Kassák-kör kevéssé ismert színpadi munkásságát mutatja be. A színház a kezdetektől fontos kérdés volt Kassák folyóirataiban és a köréjük épült „mozgalomban” egyaránt. A kiállítás négy tematikus egységen keresztül mutatja be a magyar avantgárd korai színpadi kísérleteit a budapesti időszaktól Simon Jolán bécsi dadaista előadóestjein és a mechanikus-konstruktivista színpadi kísérleteken keresztül egészen a leghangosabb reakciókat kiváltó budapesti avantgárd színpadi kísérletig, a Palasovszky Ödön, Hevesy Iván, Bortnyik Sándor által létrehozott Zöld Szamár Színház 1925-ös előadásáig. A kiállítás bemutatja Palasovszky és Kassák kapcsolatát, az előadások létrehozóinak avantgárd színházi előtörténetét, valamint kísérletet tesz az előadás minél pontosabb rekonstrukciójára is. A kiállítás 2017. október 27. és 2018. február 25. között lesz nyitva.

A PIM-ben október 12-én, 18 órakor nyitja meg a tripla kiállítást Passuth Krisztina művészettörténész, köszöntőt mond Hiller István, az Országgyűlés alelnöke.

A három kiállításra kombinált jegy váltható, amellyel a teljes nyitvatartási időszakban mindhárom kiállítás megtekinthető egy alkalommal. További részletek a PIM oldalán.

Kassákról még többet a Literán ITT olvashatnak.

hirdetés
A Litera kommentelési rendje 2016. szeptember 19-től megváltozik, ezentúl Facebook-oldalunkon várjuk a hozzászólásokat.