hirdetés

Két duda, egy csárda?

A Lettre Internationale tavaszi számának bemutatója, 2004. április 23. 11:00, Lehár

2004. április 23.
A Lettre Európai Kulturális Folyóirat törzsvendége a Nemzetközi Könyvfesztiválnak. A negyedévente megjelenő lap tavaszi számában a Könyvfesztivál első köteteseitől mindig közöl írásokat. A mostani lapbemutatón Békés Pál és Németh Gábor olvasott fel, az elhangzott szövegekről Abody Rita és Kukorelly Endre beszélgetett Karádi Éva szerkesztő moderálásával.
hirdetés


Először Békés olvasta fel tárcanovelláját, amely a szerző és az angol nyelv, illetve kultúra kapcsolatáról szólt. A könnyednek tűnő írást vizuálisan is láthatóvá koreografálta a nagybetűs élet, bizonyítva, hogy a folyó meg az abban tapicskoló láb örökérvényű. Amikor Békés Pál írásában ott tartott, hogy hosszú és bongyor hajával, amit akkortájt többnyire Jimi Hendrix-es tempónak tartottak, fönnakadt az angol vámrendszer túlbuzgó alkalmazottján, na ekkor nyílt a Lehár I. terem ajtaja, és belépett a XXI. század Jimmyje, aki most inkább rasztafárira, az Isten fiára hasonlított. Én megnyugodtam, igen, az irodalom örök, létezik kontinuitás.
Aztán következett Németh Gábor regényrészlete. Hallgatva az írást, amelyben a narrátor magzati helyzetből beszélt el, azon gondolkoztam, mi okozza azt, hogy az az egy magzat érdekesebb, mint milliónyi néma társa. Aztán rájöttem, hogy itt is örökérvényű modell érvényesül, csak éppen egy kis szövegromláson esett át. A jelszó az én értelmezésemben így szól: Egy mindenről, minden egyről!
A lapbemutató második etapja Németh Gábor könyvéről szólt: Abody Rita ismertette álláspontját a regényről. Elmondta, Németh Gábort különös írónak tartja, mert olyan személyes szövegeket hoz létre, amelyben a polgárember élete jelenik meg, hangsúlyosan az élmények felől közelítve. Németh poétikájának másik kiemelendő attitűdjét Abody az antikarrierista magatartással jellemezte.
Abody Rita a Zsidó vagy? cím veszélyességét, puskaporos hordó jellegét is hangsúlyozta. Németh Gábor elmondta, hogy ő eredetileg a Feljegyzések címet adta volna, ám a kiadó rábeszélte a provokatívabb alternatívára. De hogy ne fintorogjunk a markáns marketingszagtól - egyébként miért is kellene? – az író azt is elmesélte, hogy korábban (tanúkkal tudja igazolni) volt egy szövege, amely ezt a címet viselte, és gyakorlatilag annak a korábbinak a szétírásáról is szó van az újban - meg egyébként a cím sugallta probléma, jelenség minden értelemben vett szétírásáról is.
Zárásképpen betekintést kaphattunk Békés Pál irodalomfogalmába. Békés, szavait használva, "konzervatív" felfogású, azaz ki sem ejti a száján egy-egy írásról, hogy szöveg. Szereti műfajjal jelölni az írásait, bár az önreflexivitásról nyilván ő sem mond le, csak ez nála inkább lappang. A kortárs irodalomból a maga interpretációjában fontos szerzőnek tartja Kardos G. Györgyöt és Spiró Györgyöt is.
Elárulta, hogy ő is most dolgozik egy olyan könyvön, amely gyermekkori emlékeit dolgozza föl, s mivel az 1956-os eseményeket Békés csecsemőként, Németh pedig magzatként élte meg, érdekes lenne az azonos témájú szövegeket két különböző irodalmi felfogású szerzőtől egyszerre hallani, hallgatni. Így legyen!

Czifrik Balázs

hirdetés
A Litera kommentelési rendje 2016. szeptember 19-től megváltozik, ezentúl Facebook-oldalunkon várjuk a hozzászólásokat.