hirdetés

Salinger neve szabadon használható

2012. június 19.

Hiába akarták elérni az örökösök, hogy J.D. Salinger nevét és arcát ne használhassák fel szabadon kereskedelmi célokra, a New Hampshire-i kormányzó megakadályozta lépésüket. A mostani Külügyi ügyekben emellett még az e-könyvek egyre nagyobb térnyeréséről is olvashatnak.

hirdetés

Szabadon használható Salinger neve

A múlt hét közepén, John Lynch New Hampshire-i kormányzó megvétózta azt a bírósági döntést, amely lehetőve tette volna, hogy J.D. Salinger neve ne legyen kereskedelmi célokra szabadon használható. A keresetet az örökösök nevében Matt Salinger, a Zabhegyező írójának fia nyújtotta be, aki apja 2010-es halála után azért küzdött évekig, hogy egyáltalán bíróság elé kerüljön az ügy, és abban reménykedett, hogy a határozat egy személy identitásának kereskedelmi célokra történő felhasználási jogát örökölhetővé teszi, és a jogok felhasználásáról az örökösök döntenek, a halálesetet követő hetven évig.
Matt Salinger elmondta, apja épp azért költözött az északkeleti államba, hogy egyedül legyen, elzárva a külvilágtól, és New Hampshire tiszteletben is tartotta ezt, hiszen az állam hivatalos jelmondata is az, hogy Live Free or Die, azaz Élj szabadon vagy halj meg. Salinger abban hitt, hogyha az olvasóban kialakul valamilyen kép a szerzőről, az befolyásolhatja az olvasást, ezért sem mutatkozott a nyilvánosság előtt.
Salinger örökösei azt akarják megakadályozni, hogy bármilyen terméken engedély nélkül használják az író nevét. Matt Salinger a bíróságon két pólóval is példálózott, az egyiken már öreg korában, a paparazzi-fotóson feldühödött író képe látható, aki egyáltalán nem akarta, hogy akár csak képeken is a nyilvánosság szeme elé kerüljön.
John Lynch kormányzó elmondta, a szólásszabadság nevében vétózta meg a döntést, Matt Salinger viszont bízik benne, hogy a New Hampshire-i szenátus június végén még megváltoztatja az eredményt.

 

Szárnyal az e-könyv

Az amerikai könyvkiadókat tömörítő szövetség (AAP) jelentése szerint az idei első negyedévben az e-könyvek eladási mutatói fölülmúlták a hagyományos, kemény kötéső könyvek hasonló számait. Az 1189 kiadó adatain alapuló jelentés szerint 2012 első három hónapjában az e-könyvek 282 millió dollár értékben keltek el, míg a könyvek esetén ugyanez az adat 229,6 millió dollár volt. Tavaly, ugyanebben az időszakban e-könyvekből 220 millió dollár-, míg a kemény kötésűekből 335 millió dollár értékben vásároltak. (Az idei első negyedévben ugyanakkor a papírkötésű könyvekből 300 millió dollár értékben vásároltak.)
Angliából is hasonló adatok érkeznek. A Booksellers Association szerint a nyomtatott könyvek eladási számai kilencéves mélypontra jutottak, míg az e-könyvek a múlt évhez képest 366%-os növekedést mutatnak, idén már 92 millió fontért vásároltak digitális könyveket a britek. A Guardian cikke szerint a folyamat együtt jár a független könyvesboltok fogyatkozásával: 2009 óta több mint 200 bolt zárt be, köztük olyan híres létesítmények is, mint például a Julia Roberts és Hugh Grant főszereplésével készült Notting Hill című filmben látható The Travel Bookshop.

hirdetés
A Litera kommentelési rendje 2016. szeptember 19-től megváltozik, ezentúl Facebook-oldalunkon várjuk a hozzászólásokat.