hirdetés

Mit ér a dráma, ha kortárs?

2003. április 30.
A színházi világnap estéjén alig tucatnyian gyűltek össze az Új Színház stúdiójában, hogy részt vegyenek a színházi dramaturgcéh által szervezett "Hol terem a magyar dráma?" című esten. Ez az alkalom jól jelezte azt a közgondolkodást, mellyel meg kell küzdenie a drámaírónak, ha történetesen Magyarországra születik.
hirdetés

"Máshol másképp van." - hajtogatja a színházi szakma, s ezt így látatlanban el is hihetjük. Persze vagyunk, akiknek ez így kevés, így igazán üdvözlendő, hogy immár negyedszerre éppen Budapesten rendezik meg a Kortárs Drámafesztivált, amelyen a magyarok mellett angol, litván, svéd, cseh, spanyol és német társulatok mutatkoznak be. 


     Április 23. és május 1. között a budapesti színházak is jórészt magyar kortárs drámákat játszanak. A fesztivál programjában szerepel Kárpáti Péter új darabja, A negyedik kapu a Radnóti Színházban, melyet a teátrum március végén mutatott be. A Háy János írásából született, debreceni A Gézagyerek című előadás vesszőfutása sajnos modell-értékű: játszóhelye Debrecenben megszűnt, majd a Bárka is kigyalogolt alóla. A fesztivál idejére végül a MU Színház fogadta be a produkciót. Szomorúbb a sorsa a Krétakör Hazámhazám című előadásának: az évadban a Krétakörnek helyt adó Fővárosi Nagycirkusz technikai okok miatt lemondta az áprilisi előadásokat. A társulat nem kapott területfoglalási engedélyt a Felvonulási térre sem. A Krétakörnek a sajtóhoz eljuttatott közleménye szerint a Millenáris azért lépett vissza attól, hogy helyt adjon a produkciónak, mert "nem illik a Millenáris művészeti arculatába". Derdák Lajos, a Kht művészeti igazgatója a fesztivált megelőző sajtótájékoztatón technikai okokra hivatkozott: a Millenáris területén nincs olyan hely, amely alkalmas lenne a produkció befogadására. Mint fogalmazott, a kht ebben az évadban már befogadott egy Krétakörös produkciót, "most következzen más". A Krétakör közben folyamatosan próbált, felvették a kapcsolatot a Budapest Airport Rt-vel is, s ígéretet kaptak arra, hogy a produkciót a Ferihegy I. termináljában megtarthatják. Új szövegváltozat is készült, ám az annak bemutatására kiírt sajtótájékoztatón az Rt képviselője nem jelent meg, az előadásokat pedig az Rt vezetője lemondta. Így a nagy nemzetközi sikert elért előadás nem szerepel majd a fesztiválon.

 
     Látható lesz a renitens rendezőhallgatóból színházi vállalkozóvá előlépett Bodó Viktor Attack című darabja a Magma Társaság elővezetésében, s két magyar nyelvű, de határon túli előadás is. A Hamvas Béla Karnevál című regényéből született Pác tavaly a stúdiószínházi találkozón szerepelt eredményesen. A mozgásszínházi és prózai színházi elemeket ötvöző előadást az Újvidéki Színház a Millenáris Teátrumában játssza majd. Ágota Kristóf Trilógia című regénye ihlette Ilan Eldad rendezőt a Nem fáj! című előadás létrehozására. A Szabadkai Népszínház előadása méltó feldolgozása a magyar származású, Svájcban élő írónő művének. 
  
     Magyar előadások szerepelnek az OFF-programban is: Pintér Béla Kórház-Bakony című Szkénés produkciója a befogadó színházban, a Pont Műhely és Zsótér Sándor közös kísérlete, a Phaedra szerelme a MU Színházban, a Női Vonal BulibameNŐK című előadása pedig a Millenárison látható majd.
    
     A külföldi előadások igazi csemegéket ajánlanak: a litván fenegyerek, Marius Ivaskevičius társulata, a brit Bush Theatre, a svéd Riksteatern, a cseh Dejvické Divadlo, a Sala Beckett és a stuttgarti Schauspiel Staatstheater már több külhoni fesztiválon bizonyította dramamegújító erejét, amelyről egy-egy este erejéig a magyar nézők is meggyőződhetnek.
    
     A fesztivál alatt a magyar szövegekről vitákat is rendeznek az OSZMI-ban, s a drámákból fordítói szeminárium keretén belül idegen nyelvű változatok is készülnek. Érdekesnek ígérkeznek a felolvasó-színházi produkciók: a fesztivál díszvendégeként szereplő spanyol szerzők mellett olyan csemegéket is hallhatnak az érdeklődők mint Jon Fosse A név és a belga Stanislas Cotton A fogak című műve. A magyar termésből és az idei Örkény-ösztöndíjasok műveiből Dobák Lívia és Czeizel Gábor válogat.
    
     Hogy a kilenc napnak milyen közvetlen haszna lesz, mérhető. Remélhetőleg ha csikorogva is, de beindul valamiféle párbeszéd író és színház között. Hogy aztán miből lesz a remekmű? Azt majd az idő eldönti.

Kónya Orsolya

hirdetés
A Litera kommentelési rendje 2016. szeptember 19-től megváltozik, ezentúl Facebook-oldalunkon várjuk a hozzászólásokat.