hirdetés

Támad a Bóra

Délszláv női próza magyarul

2008. május 19.
Dubravka Ugrešić A fájdalom minisztériuma című regényével és Mojca Kumerdej Fragma című novelláskötetével indul az a hosszú távra tervezett kötetsorozat, mely a délszláv női írókat kívánja megismertetni a magyar közönséggel. Dubravka Ugrešić kötetét május 22-én, e héten csütörtökön Konrád György mutatja be az Írók Boltjában, Mojca Kumerdej könyvét pedig Lovas Ildikó mutatja be május 28-án a szerző részvételével.
hirdetés

Jugoszláviában a hetvenes években felbukkanó női szerzők nyűgözték le az irodalmi életet – a jelenséget később a háborúk transzparens jelenléte szorította ki a figyelem homlokteréből. Néhányan e generáció ragyogó írói közül a nemzetközi figyelem előterébe tornázták magukat regényeikkel, magyar fordításban azonban ritkán voltak olvashatók, önálló kötetben még kevésbé: a BÓRA ennek az izgalmas időszaknak a hazai bemutatására törekszik, kiegészülve olyan művekkel, melyek méltó örökösei a hetvenes évek délszláv női prózairodalmának.
 
A magyar olvasóközönséghez így a késés kompenzálása érdekében egyszerre jutnak el a nagy elődök és a hagyományt folytató írások is – a sorozat nem követi a művek eredeti megjelenési sorrendjét.
 
A most induló sorozat első könyveinek egyike Dubravka Ugrešić legutóbbi regénye, A fájdalom minisztériuma Radics Viktória fordításában, a másik pedig a valóban néhány éve elsőkötetes Mojca Kumerdej Fragma című novelláskötete, melyet Gállos Orsolya tolmácsolásában vehet kezébe az olvasó.
 
Dubravka Ugrešić A fájdalom minisztériuma című regényét Konrád György mutatja be 2008. május 22-én délután négytől az Írók Boltjában, a fiatal szerző novelláskötetének bemutatóját pedig május 28-án öt órától tartják az Alexandra Irodalmi Kávéházban (1075 Budapest, Károly krt. 3/C), ahol Lovas Ildikó mutatja be a kötetet, s a szerző maga is részt vesz a bemutatón.
 
Dubravka Ugrešić regénye Amszterdamban játszódik, főszereplője Tanja Lucić zágrábi emigráns, aki állást kap az amszterdami egyetemen: jugoszláv nyelvet és irodalmat kell tanítania, miközben Jugoszlávia már nem létezik. Tanja és hallgatói a kurzus során próbálnak tisztába jönni a felbomlott Jugoszlávia hagyatékával, ahhoz való viszonyukkal és az emigráns léttel. A volt Jugoszlávia kultikus termékeire és a gyerekkorra, a dalmáciai nyaralásokra történő visszaemlékezéseket megszakítják a diákok háborús traumái. Ha vége is a háborúnak, a regény szereplőinek életenem oldódott meg, helykeresésük folyamatosan tart. Tanja sorsán és nézőpontján keresztül Ugrešić sikeresen mutatja fel az olvasóknak a jugoszláv háború utáni élet abszurditását, a magunkra találás lehetetlenségét és az arra való kitartó törekvést.
 
Dubravka Ugrešić 1949-ben született az akkori Jugoszláviában. Összehasonlító irodalomtudományt, valamint orosz nyelvet és irodalmat tanult, majd tanított a Zágrábi Egyetemen. Első szépirodalmi publikációi gyerekkönyvek voltak, de igazán ismertté felnőtteknek szóló irodalmi művei tették. A Štefica Cvek az élet sűrűjében című regénye magyarul is megjelent (JAK–Kijárat, 2004), szintén Radics Viktória fordításában, a regényből Rajko Grlić filmet is készített. A Tudatfolyam regény forszírozása című regényével ő volt az első női író, aki megkapta a rangos NIN irodalmi díjat. A háború kitörésekor határozottan bírálta a nacionalizmus minden formáját és magát a háborút, majd 1993-ban, az őt ért súlyos politikai és személyes támadások hatására emigrált.
 
Esszékötetei mellett két regénye jelent meg, A feltétlen kapituláció múzeuma (magyar kiadása 2000-ben jelent meg az Európa Kiadónál, ford. Radics Viktória) és a magyar olvasók számára most elérhetővé váló A fájdalom minisztériuma. Műveiért számtalan európai díjat kapott, 2000-ben a Berlini Művészeti Akadémián a Heinrich Mann esszédíj átadásakor Konrád György köszöntötte. Dubravka Ugrešić jelenleg Amszterdamban él.
Mojca Kumerdej Fragma című elbeszéléskötete tizenhárom történetből áll, melyek mindegyike a női-férfi viszony sebészeti pontosságú vizsgálata. Történeteinek szereplői olyan alakok, akik a vágy szorításában találják magukat, amely meghatározza, valamint túl is haladja őket. A történetek a lacani pszichoanalízis igazi miniatúrái, a szexualitás és az erőszak ábrázolásának irodalmi bravúrjai. Szereplői első látásra egyszerű párok, házasemberek, szeretik, apák, anyák. A történetek kibontása során azonban kiderül, hogy mindegyik alak rejt magában valami titokzatosságot, perverzitást, bűnt, félelmet és a halál előérzetét. Összességében ezek a történetek felfedik és láttatják a mindennapok felszínének mögöttesét, melyhez a szerző a humor és groteszk eszközeivel nyúl.
 
Mojca Kumerdej 1964-ben született, a Ljubljanai Egyetem Bölcsészet-tudományi Karán filozófia szakon végzett. A legnagyobb szlovén napilapokban publikálja művészeti, irodalmi, színházkritikai írásait. Nagy figyelmet fordít a kortárs táncművészet bírálatára. Első regénye, Krst nad Triglavom (Keresztelés a Triglav felett), a szlovén irodalomtörténet egyik legfontosabb művének, France Prešeren Krst pri Savici (Keresztelés a Savicán) című poémájának újraírása és paródiája.

A műben a szerzőnő szellemes, ironikus módon dolgozza át a mitikus történetet, amely ebben a variációban fantasztikus jelleget kap. Második könyve a Fragma, amely 2003-ban jelent meg.

hirdetés
A Litera kommentelési rendje 2016. szeptember 19-től megváltozik, ezentúl Facebook-oldalunkon várjuk a hozzászólásokat.