hirdetés

Toldi-remix, avagy Arany János in he house

2017. június 10.

Most már egészen biztosan megvan a kedvenc részem a Toldiból, tudjátok, az, amelyikre cigányost lehet táncolni a Tizedik ének végén. – Toldi Miklós szellemét idézte meg a Bob és Bobék Orchestra a Margón a meghívott író-költő bajnokok segítségével. Ott jártunk.

hirdetés

Rémlik, mintha látnám magam tegnap este, ahogy ülök és ülök a PIM udvarán, mindjárt elalszok, már 20.45 van, Toldi még sehol, és kezdek kételkedni magamban, akarom-e én ezt az egész szellemidézősdit. Aztán végül mégiscsak úgy tűnik, készen áll mindenki, szép magyar leventék, aranyos vitézek, fekete bika pata kopog – a mikrofon működik, és Valuska László felkonferálja a Bob és Bobék Orchestrát. A Kedvencek temetője, amely immár sorozattá érett, Petri György és Pilinszky után ezúttal az Arany-emlékév jegyében a Toldit szemelte ki mint ma is fontos irodalmi művet, hogy az este során új értelmezési keretben gondolhassuk át újra. De ennél valamivel többről van szó: lekopik a szövegről a tankönyvek és iskolapadok sajátos illata, és minden bizonnyal sokaknak először jelent a Toldi igazi élményt.


Távol álljon tőlem, hogy akár csak kísérletet próbáljak tenni a műfaji besorolásra, hiszen a raptől kezdve a népies stílusig számos hangzásvilágot kebelez be a produkció. Nem mintha meglepő lenne, hogy Arany meseszép felező tizenketteseit többféle dallamra ki lehet énekelni, de az annál meglepőbb, hogy a többféle stílus egy órába sűrítése ellen sem ágál a fülünk, hanem az egész összeérik egy jó dramaturgiával végigvezetett előadássá. Úgyhogy már most szólok, hogy ha lesz belőle hangfelvétel, kérek egy cd-t, sőt érdemes lenne csatolni a hatodik osztályos tankönyvbe, vagy legalább a Kötelezők röviden sorozat megfelelő kötetéhez. Tudományos célú felhasználása csupán annyi veszélyt rejt, hogy egyes részek kimaradtak, illetve elvándoroltak eredeti helyükről.

Ennyit egyelőre a főszövegről és a zenéről, amelyet a megfelelő pontokon félbeszakít egy-egy vendég író-költő hangja, aki az adott részlethez kapcsolódó szövegét olvassa fel. Dunajcsik Mátyás kezében dobbal, régies hangzást keltve adja elő versét arról, milyen lenne, „Ha közöttünk járna most jó Toldi Miklós”. Ha hihetünk neki, sajnos úgy látszik, az erőviszonyok nem sokat változtak, úgyhogy elkelnének a hősök. A következő hangsúlyos mozzanat nem más, mint  a „Hé, paraszt!” felkiáltás, amelyre Kiss Tibor Noé érkezik a színpadra, és mai nyelven, mai viszonyok között értelmezi a szituációt az Audiból kikiabáló sofőr és a havi 70 ezerért güriző hős főszereplésével, mígnem utóbbi útbaigazítás gyanánt lazán felkapja az egyik stoptáblát, osztatlan sikert aratva a közönség körében. Maros András Toldi Gyurka hazatértét írta át házi diópálinkás, lábasban fortyogó lecsós környezetbe, a malomkő meg úgy elrepült a szövegből, hogy traktorkerék lett belőle. Szabó T. Anna szerint Miklós nem olyan ember, aki elfut, vagy aki különböző szerekkel kezeli az élet nehézségeit, hiszen „… nincs szüksége másra / keserűségében, csak a testmozgásra”. Karafiáth Orsolya a szöveg legtragikusabb részének azt tekinti, amikor Miklós elbánik a bikával, azonban csak egy darab máj a jutalma. A szomorú történet párhuzamaként a DJ Bull nevű dílert hajkurászó mintarendőr esetét szavalja el, természetesen a Toldi ritmusában, enyhén szólva váratlan kapcsolásképpen az R33 nevű néhai szórakozóhely emlékére, felidézve a februári razziát.

Fotók: Valuska Gábor


Végül Péterfy Gergely magára a versíró helyzetére reflektálva néz szembe a termetes hőssel, aki bizony, a jó magyar kendernek hála, tudta legyőzni Jiřít, a cseh bajnokot. De hogy a diadal teljes legyen, a Bob és Bobék Orchestra még azt est végére mixeli Bence és Miklós találkozását, amelynek Toldiné küldeménye feletti örömükben egy kiadós kocsmázás lett a vége. Szóval most már egészen biztosan megvan a kedvenc részem a Toldiból, tudjátok, az, amelyikre cigányost lehet táncolni a Tizedik ének végén.

Szihalmi Csilla

hirdetés
A Litera kommentelési rendje 2016. szeptember 19-től megváltozik, ezentúl Facebook-oldalunkon várjuk a hozzászólásokat.