hirdetés

MARGÓ 2018

Az emlékezés természetessége

Minden tudásával és tapasztalatával néz a kamerába. Belenéz, nem néz el. Ugyanolyan szemtelenséggel írja le utolsó mondatként és mondja ki a film egyik első megnyilatkozásaként, hogy „Nagyon sajnálom" – A Nagyon sajnálom című riportfilmjéről Kiss A. Kriszta írt.

Margó 2018

Ki kicsoda?

„Az emberre voltam kíváncsi az író mögött, ő pedig mindenre azt mondta, hogy nem lehet" – olvashatjuk a feliratot fekete háttér előtt a film legelején. A hátralevő ötvenöt percben ennek ellenére igen sok mindent láthatunk. Még akkor is, ha nem minden Krasznahorkai László, ami annak látszik. – A Báró hazatér című portréfilmet ajánljuk.

hirdetés

Litera Podcast 7.

LITERA PODCAST: Olivia Laing A magányos városáról

A magány és a vágyakozás nem annak a jele, hogy kudarcot vallottunk, hanem egyszerűen azé, hogy élünk – állítja Olivia Laing A magányos város – Kalandozások a magány művészetében című könyvében, melyről a Litera Podcast 7. adásában Jánossy Lajos, Modor Bálint, Nagy Gabriella és Szekeres Dóra beszélgetett.

Kilátó: Felvidék – Bevezető

Németh Zoltán: Az irodalom, amely kétségbe vonja önmagát

...nincs itt semmiféle északrasimuló-hamisklasszikusrajátszó-zordonidegenségtudatú „szlovenszkói magyar irodalom"-azás, hanem csak a pőre „szlovákiai magyar irodalom" – Kilátó című sorozatunk Felvidék fejezetének nyitányaként Németh Zoltán bevezető esszéjét olvashatják a felvidéki magyar irodalom jelenéről.

Filmkritika

A szem (A Napszálltáról)

Van egy hosszú snitt, amelyben Írisz szemgolyóját féloldalról látjuk, amiről akaratlanul is Az andalúziai kutya jut eszembe, a pengével felvágott szem, majd a tudat mélyéről feltörő félelem és rettegés. Írisz szeme áttetsző golyó, a tág pupilla szabad utat enged a beáramló képeknek. – Nemes Jeles László filmjéről, a Napszálltáról Nagy Gabriella írt.

A Litera bemutatja

Bartók Imre: A megfelelő helyen megakasztott folyondárosság

Empatikus, de váratlan helyeken szigorú író, prózája sodró lendületű, hogy néhol aztán elbizonytalanítson, kellően ismerős, hogy helyenként mégis váratlan legyen – A hónap szerzője, Bartók Imre Poór Zsuzsát mutatja be a Litera olvasóinak.

Kritika

A közvetettség körülírásai

Simon Márton: Rókák esküvője

Anaforikus versszerkesztés, felsorolások, a barokk concettókra emlékeztető, a „szürreális" vagy az „álom" jelzőjével leírható váratlan képzettársítások, olykor igen tömör, alany vagy állítmány nélküli mondatok. – Simon Márton Rókák esküvője című verseskötetéről Melhardt Gergő írt kritikát.

Recenzió

Adolf és Adelma, avagy a lélekiránytű

Pelle János: Lelkek iránytűje, Minerva, 2018

Pelle János dokumentumregénye, A lelkek iránytűje, a honi spiritizmus e különleges világába kalauzol bennünket. Pelle több históriát is elmesél nekünk, egy Szerb Antal-i hangulatú keret-mesére fűzve föl elképesztő történeteit. – Magyar László András recenziója Pelle János A lelkek iránytűje című könyvéről.

Kritika

Egy klasszis a klasszikusok közt

Cs. Szabó László: Hazajáró lélek, MMA Kiadó, 2018

Pompás utazásra hív Cs. Szabó, nagyszerű, Lajtán inneni és túli tájakra. Az MMA Kiadó kiadásában megjelent szövegek kimondottan javallottak mai közállapotaink és diskurzusaink közepette. – Jánossy Lajos kritikája Cs. Szabó László Hazajáró lélek című kötetéről.

A hónap szerzője

Zoltán Gábor: Vonnák Dianáról

Vonnák Diána nemcsak Vonnák Diána szemével lát, nemcsak saját érzéseit képes felfogni és rögzíteni, hanem másokéit is. Más országokban, más kultúrákban született és nevelődött emberekéit, meg más neműekéit. – A hónap szerzője, Zoltán Gábor Vonnák Diána íróról.

hirdetés