hirdetés

könyv

A győzelem könyve

Orbán Ottó: Az éjnek rémjáró szaka, Magvető, 2002

Ugyan miféle győzelem? - kérdezhetné bárki, aki csak felületesen átlapozta már Orbán Ottó posztumusz kötetét. Hiszen elegendő elolvasni annak a tizenöt dalból álló ciklusnak a verscímeit, amely a nevezetes Shakespeare-idézetet viseli a homlokán. Ezek a dalok beszélnek a "szélhámos reményről", a "mindennapos vereségről", a "test fáradtságáról", a "megrendült eszményekről", a "gyilkosokról", vagy éppen a "semmiről", magyarán minden másról inkább, mint bárminemű győzelemről.

könyv

Elnézhető

Németh Gábor: Elnézhető látkép, Hanga Kiadó, 2002

Németh Gábor új kötete egybegyűjti - a hátlap szerint - a szerző első három könyvét. A címe: Elnézhető látkép. Ez a cím pedig a szövegek erős értelmezéseként olvasható, különösen a bevezető szöveggel megtámogatva. "Mintha felérnél valahová. Visszanézni, hát egészen csodálatos" - írja Németh a könyv előszavában. Ezek a sorok kirajzolódni vélnek egy teljesen szabályos pályaívet, az író valahonnan valahova eljutott, sőt, úgy tűnik, - a felérnél ige ezt implikálja - hogy egyenes vonalú haladás, fejlődés tapasztalható az életműben, kőkemény célelvűség, és ez a pillanat, a három könyv együttpublikálásának a pillanata a hegy csúcsa, a beérkezés. Még akkor is, ha "az elején nem látszik, hogy valahová mennél. Innen meg az nem, hogy ki volt, aki eljött idáig."
hirdetés

film

Aki filmes akar lenni, pokolra kell annak menni

A Rózsa énekei - Szilágyi Andor filmje

Ebben a filmben legalább annyi a mosoly, mint a könny. Annyira örülhetünk, mint amennyire nem. És ez igaz, mind az alkotók küzdelme felől, mind a nézőtérről nézve. Ismét született egy nagyszerű írói teljesítmény, melyet Szilágyi Andor neve fémjelez. A forgatókönyv Korányi Tamás visszaemlékezései alapján készült, valóságos eseményekről szól, az emberi méltóság meggyalázásáról és az azzal szembeszálló bátorság tiszteletéről.
A lenyűgöző írás elnyerte a legjobb forgatókönyvnek járó díjat.
     

film

"Önmagában soha semmi nincsen"

Beszélgetés Medgyesi Gabriella rendezővel és Németh Beatrix szerkesztővel az Egyszer volt az Uránia című filmről

"Az Uránia fogalom. Annyira fogalommá vált, hogy nem is törődött vele már az ember. Egy patinás épület, ami mellett naponta mentünk el anélkül, hogy észrevettük volna a különlegességét. A felújítás hírére kaptuk a megrendelést a Duna Televíziótól, hogy készítsünk róla filmet."

Szilasi szerint

Februári mustra

Credo Elvem vivere. A február sötét hónap. Felettébb alkalmas a depresszióra. Mivel azonban a depresszió tulajdonképpen csupán súlyos interpretációs gyengeség (a szellem jelentés- és értelemtulajdonító erőinek valamiféle kóros gátoltsága), talán megelőzhetjük, ha az év e veszélyes szakaszában poézist keresünk ott is, ahol máskor nem szoktunk.

film

A 34. Magyar Filmszemle díjai

Véget ért a 34. Magyar Filmszemle, amely irodalmi sikert is hozott. Szilágyi Andor író, drámaíró A Rózsa énekei című filmjéért a legjobb forgatókönyv díját nyerte el. Nem panaszkodhat a korábban Megálló címen futó Jött egy busz... című film népes alkotógárdája sem: Schilling Árpád, Török Ferenc, Bodó Viktor, Pálfi György, Mundruczó Kornél kollektív alkotói díjat kapott.

film

NET-szerelem

SZFE II. - a Bolyai osztály diplomafilmjei (30', rendező: Kacsó Edit)

Sajátosan merész képi nyelvet és színvilágot - mint erős dramaturgiai eszközt - használ alapos átgondoltsággal a rendező. De kapaszkodjunk erősen a süppedős nézőtéri fotel karfájába!

film

Emberbe zárva

Szerelemtől sújtva - Sas Tamás filmje

Monodrámát megfilmesíteni vakmerő kihívás. Amennyire hazai pálya ennek a műfajnak a színház, annyira ellenálló színtere a film. Merész és kockázatos vállalkozása ez a mindenkori alkotónak, akik bizony nagy fába vágta a fejszéjét.
     Sas Tamás nem használt kibúvókat, könnyű áthidaló megoldásokat, kerülőutakat. Meghagyta a makacs műfaj összes legyőzendő elemét.
     Egyetlen főszereplő, szüntelenül a figyelem fókuszában. Egyetlen zárt tér. Egyetlen rövid időegység. Egyetlen jól kifeszített gondolati ív, remekbeszabott drámai kontextusba ágyazva.

film

A megírástól a filmvászonig

Interjú Sas Tamással

"Én odaadtam Elemérnek a forgatókönyvet, semmi hátsó szándékkal, valójában csak mint régi barátomnak meg volt mesteremnek. Ott volt nála már hetek óta. Gondoltam, majd egyszer mondja el, hogy tetszik, nem teszik, szevasz. De eléggé meglepődtem, amikor azt mondta, hogy elolvasta a könyvet, és hogyha úgy gondolom, akkor - szó szerint ezt mondta - mellém áll ebben a történetben."

könyv

Fotográfia a halál után

Nádas Péter határjárása - Der eigene Tod. [Saját halál], Steidl Verlag, Göttingen, 2002

Nádas Péter egy éven keresztül minden nap készített egy fényképfelvételt a gombosszegi kertjében álló terebélyes vadkörtefáról. Kilenc évvel ezelőtt, Budapesten, egy meleg, fülledt kora nyári szerda délutánon az író klinikai halálától a reanimációig körülbelül három és fél perc telhetett el. Ebből az élményéből született Saját halál című elbeszélése, amely az Élet és Irodalomban jelent meg [2001/51-52.]. Az elbeszélés újabb német nyelvű kiadása nemrég látott napvilágot és érdekes újdonságokkal szolgál. Lényegesen eltér a magyar eredetitől, mert egy százhatvan képből álló, Nádas által készített fényképsorozat kíséri a visszaemlékezés kockáit.

hirdetés