hirdetés

A hónap szerzője bemutatja

Ladik Katalin Bíró Tímea verseiről

Bíró Tímea a fájdalmas gyermekkori élményeket költészetté emeli, rácsodálkozik, ám mégis természetesnek veszi a szegénységet, a kirekesztettséget, a betegséget, a halált. – A novemberi hónap szerzője, Ladik Katalin bemutatja Bíró Tímea költőt.

Kritika

Barcelonai csend

Marsé nem szándékolt korrajzot akar adni a Franco-rezsim első évtizedéről: azokat a személyes történeteket, melyeket feltár, nem hagyja érintetlenül a diktatúrában való lét tapasztalata, de a történetekben a személyességre fókuszál. – Juan Marsé Az álmok kalligráfiája című regényéről Szmerka Dániel írt kritikát.

hirdetés

Laudáció

A hagyomány mint repertoár

Závada Péter Horváth Péter-ösztöndíja elé

A Roncs szélárnyékban (2017) című, a személyesség felől mindinkább a személytelen beszédmód felé elmozduló, a beszélő tudatában megképződő élményekre koncentráló, a tárgyias líra hagyományába illeszkedő, ugyanakkor egy korszerűen érvényes, kortárs nyelven megszólaló verseskötet egyedi, hasonlíthatatlan, érett lírai világot tár elénk... – A Horváth Péter-ösztöndíjas Závada Pétert Keresztury Tibor méltatja.

kritika

Az összekopott páros

Jana Beňová: Café Hyena, L’Harmattan Kiadó, 2016, ford. Mészáros Tünde

A baráti társaság tagjai passzívan szemlélik, ahogy elmegy mellettük az élet, s környezetük szürkesége annyira rájuk nehezedik, hogy meg sem próbálnak megoldást keresni, s a vágyaik is csak addig tartanak, amíg a beteljesülés bele nem rondít a reménytelen sóvárgásba. - Forgách Kinga kritikája Jana Beňová Café Hyena című könyvéről.

Kritika

A végső határon

Totth Benedek: Az utolsó utáni háború, Magvető, 2017

Sem az idő, sem a tér nem felismerhető: a város csak város, a romok csak romok, a folyó pedig csak folyó. Nem tudjuk, hol járunk, a salakos focipálya ugyanolyan, mint a többi, a lebombázott óvóhely bárhol lehet, ahogy a még állva maradt emeletes ház is. – Totth Benedek Az utolsó utáni háború című könyvéről Szmerka Dániel írt kritikát.

kritika

Valahol Bulgáriában

Ritkán fordul elő, hogy az irodalmi műfajok összevegyítése nem nyomja agyon magát az olvasásélményt, Milen Ruszkov azonban rendkívüli pontossággal és kivételes időzítéssel adagolja és váltogatja a stílusokat anélkül, hogy ez a szöveg egységén bármit is rontana. – Milen Ruszkov Felmagasztosulás című regényéről Beke Zsolt írt kritikát.

Kritika

„Írd újra!”

Havasréti József: Nem csak egy kaland, Magvető, 2017

A történet viszonylag egyszerű. De Havasréti takarékosan bánik az információval, s a végére is marad még rejtély bőségesen. Kíváncsian várjuk a harmadik kötetet. - Havasréti József Nem csak egy kaland című regényéről Ladányi Péter írt kritikát.

Kritika

Óda a magyar krimiirodalomhoz

Molnár T. Eszter: Szabadesés, Prae.hu–Palimpszeszt, 2017

A regény tökéletes képet fest arról, hogyan válhat valakinek a kárára a múltja még akkor is, ha a jelene makulátlan, valamint arról is, hogy nem csak a vagyoni, hanem bizony a kapcsolati tőke és a társadalmi rang is korrumpálhatja az igazságszolgáltatást, és torzíthatja az igazságképünket. – Beke Zsolt kritikája Molnár T. Eszter Szabadesés című könyvéről.

Kritika

„Pontosan tudja, mi történik”

Vida Gábor: Egy dadogás története, Magvető, 2017

A gyermeknek, kamasznak az a dolga, hogy ezt a rendszert megismerje. Értenie csak annyira ajánlatos, hogy használni tudja, mélyre ásni veszedelmes. Az énkereséssel kezdődik. Végső kérdéseknél. Ki vagyok, hol vagyok. – Vida Gábor Egy dadogás története című könyvéről Benkő Gitta írt kritikát.

Kritika

A mindenségnek peremén és szélén

Háy János: Az öregtó felé, Európa Könyvkiadó, 2017

Háy János ismét verset ír; nyolc év verses termését (2009–2017) gyűjti egybe legújabb kötetében, amelyben a lírai én írott-íratlan stációin keresztül tart az öregtó felé. - Lajtos Nóra a Büszkeség és balítélet pályázaton első helyet nyert kritikáját olvashatják Háy János Az öregtó felé című könyvéről.

hirdetés